|
Błonnik zapobiega kamieniom żółciowym Dieta obfitująca w błonnik, zawarty np. w produktach z pełnego ziarna, może zapobiegać odkładaniu się kamieni żółciowych - wskazuje praca zespołu amerykańskich naukowców, którą publikuje pismo "American Journal of Gastroenterology". Badania przeprowadził zespół z Wydziału Medycyny Uniwersytetu Harvarda w Bostonie. Przez kilkanaście lat naukowcy badali około 70 tysięcy kobiet i obserwowali ich sposób odżywiania. W momencie rozpoczęcia eksperymentu, w 1984 roku, nie stwierdzono kamieni w pęcherzyku żółciowym u żadnej pacjentki, ale do roku 2000 operację usunięcia pęcherzyka żółciowego przeszło już około sześć tysięcy spośród nich.  Okazało się, że tworzenie się kamieni żółciowych i konieczność operacji były o około 13 procent rzadsze u tych uczestniczek badań, których dieta zawierała najwięcej błonnika, niż u kobiet, które na co dzień spożywały najmniejsze ilości tego składnika pokarmowego. (maz, PAP)
Aby dodać komentarz zaloguj się. Jeśli nie masz konta, załóż je sobie. Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą pisać komentarze. Powered by AkoComment 2.0! |